01 Organisatorische aspecten
 >  Orde en netheid op kantoor & in de kantoorkeet
Introductie

Het doel van deze toolbox is de orde en netheid en de hygiëne op kantoor, in de kantoorkeet en in de schaftkeet netjes en opgeruimd te krijgen, deze worden daardoor:

  • Prettig
  • Overzichtelijk
  • Georganiseerd
  • Efficiënt
  • Hygiënisch
  • Veilig
  • Dit alles bevordert de werksfeer en de motivatie. Als alles keurig netjes is heeft men ook minder de neiging om dit verstoren. En denk ook eens aan het imago voordeel en het beeld dat hierdoor ontstaat als er bezoek van klanten is.
Risico's > Wat kan er gebeuren?
  • Struikelen over kabels en spullen die rondslingeren
  • Ziek worden door slechte hygiëne omdat er niet of nauwelijks wordt schoongemaakt
  • Vervuiling van de werkplek
  • Ergonomische problemen door slechte stoel en of bureau (zie ook toolbox kantoorwerk)
  • Niet of moeilijk terug kunnen vinden van belangrijke papieren​​​​​​​


Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Zorg voor voldoende opbergruimte voor papieren en andere benodigde spullen
  • Zorg voor goed ophangsysteem van kabels bij en onder bureaus
  • Zorg voor een kantoor breed clean desk beleid
  • Geef alles een eigen plekje, denk aan de prullenbak, whiteboard, kantoorartikelen, mappen etc
  • Begin bij je eigen bureau, kast en of kantoor
  • Houd je bureau dagelijks schoon en vrij van spullen
  • Ruim alle kasten zo op dat het overzichtelijk is en blijft en spullen of papieren makkelijk terug te vinden zijn
  • Eet niet op je werkplek maar doe dat in de kantine
  • Daag je zelf regelmatig uit om weer een slag te maken met orde en netheid op jou werkplek

Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Welke afspraken maken we binnen dit kantoor(deel) of kantoorkeet?
  2. Wie doet wat ?
  3. Wat is ons streven en of onze standaard?


Tips > Voor meer informatie

Wil je meer tools of info, vraag er naar de Black belt of KAM coördinator.


Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.